Lectures pel 8M

Cada 8 de març es commemora el Dia Internacional de les Dones, o Dia de la Dona Treballadora, jornada reivindicativa que té el seu origen en diferents fets, un d'ells l'incendi de la fàbrica tèxtil de la Triangle Shirtwaist Company on hi van morir més de 140 treballadores.

Fa un any, tal dia com avui, em trobava llegint la novel·la Argelagues, de la Gemma Ruiz. Va ser casualitat que el mateix 8M em trobés llegint aquest llibre on hi seguim la vida de tres dones: la Remei, la Rosa i la Nina. Dones que podrien haver estat les nostres àvies i besàvies que del poble se'n van a Sabadell, a treballar en el tèxtil, amb una guerra i una post-guerra de pel mig. Va ser una sort que la seva lectura coincidís amb aquest dia, encara la vaig gaudir més.

Aquest any tinc dos llibres començats, i un recentment acabat, que crec que encaixen perfectament en aquest dia. M'acompanyeu a veure quins són?

Diario de una perdida. Autora: Margarete Böhme. Traducció: Fernando González Viñas. Idioma: castellà. Publica: El Paseo Editorial. 2021. Lectura que tot just vaig acabar el passat diumenge 6 de març i que estava arrossegant des dels últims dies de febrer. Un d'aquells llibres que trobes per casualitat mentre passeges per la teva llibreria de capçalera, i quina troballa! Escrit en forma de diari, ens explica la història de la Thymian, una jove de família burgesa que es veu abocada a la prostitució. Amb aquest escenari de fons l'autora aprofita per fer una crítica a la societat burgesa de l'època i a la situació de la dona amb perles com aquesta: "Si volviese de nuevo al mismo mundo quiero ser un animal salvaje. O quizás un hombre, pues un hombre nunca se mete en un callejón sin salida, como nosotras las mujeres; para él siempre hauy una puerta abierta, su existencia no queda aniquilada por un paso en falso, como la nuestra. Al hombre le pertenece el mundo; nosotras las mueres solo somos medios tolerados para su objetivo".

Som dones, som lingüistes, som moltes i diem prou. Editora: M. Carme Junyent. Idioma: català. Publica: Eumo Editorial. 2021. Lectura conjunta que estem fent un petit grup de El Reducte Català. Aquest llibre recull diferents textos de diferents autores on es debat sobre el llenguatge i el gènere i, tot i que és veritat que pot fer-se repetitiu de vegades, m'està resultant molt interessant a la vegada que m'està fent replantejar certes coses de les que faig a l'hora d'escriure o fins i tot comunicar-me de manera oral. De moment, em quedo amb una frase d'un dels textos: "Deixeu-me dir una cosa: no vull que em visibilitzin, vull ser-hi".

Las mujeres de Troya. Autora: Pat Barker. Traducció: Victoria León. Idioma: castellà. Publica: Ediciones Siruela. 2022. Entres a la llibreria a tafanejar i et trobes amb aquest llibre. El primer pensament: ja tinc lectura pel 8M d'enguany! Comencen a ser molts els llibres que ens expliquen els mites des d'una perspectiva femenina, donant veu a les dones de la mitologia o donant-nos a conèixer la seva vida com no van fer-ho els escriptors clàssics. Poc us puc dir d'ell, vaig començar-lo tot just diumenge dia 6, però segur que serà interessant poder llegir sobre Troia des d'un altre punt de vista.

I vosaltres, quines lectures creieu que encaixen en la commemoració i reivindicacions del Dia Internacional de les Dones?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Resum de lectures: Juny

Resum de lectures: Febrer

Si t'ha agradat... t'agradarà...