Llibres i Mitologia

En algun moment de la meva adolescència vaig tenir la necessitat de llegir i aprendre sobre mitologia. El per què no ho sé, ni tan sols vaig fer la branca "de lletres" a l'institut, però vaig decidir que era un tema del què necessitava aprendre moltes coses, totes si fos possible. Potser ho va fer el fet que, com em va dir una vegada un pacient després d'haver-me llegit El Alquimista (i no haver-me immutat massa per la trama), soc una mica esotèrica. O potser la meva cigonya anava en direcció a Grècia i va deixar-me on no em tocava, tot i que continués sent el Mediterrani. Sigui pel què sigui vaig començar a adquirir llibres sobre mitologia, i després d'un temps d'haver deixat de banda el tema ara he tornat a ell amb més ganes. Aquest post vol ser un recull dels llibres sobre la matèria que m'han semblat més interessants. Potser més endavant, quan n'hagi llegit més, hi haurà una segona part però de moment aquests són, per mi, els millors per començar:

Diccionario Espasa. Mitología griega y romana. Direcció: René Martin. Traducció: Alegría Gallardo Laurel. Idioma: castellà. Publica: Editorial Espasa Calpe. 1996. Primer llibre de mitologia que vaig llegir, un diccionari! Però encara que es tracti d'un diccionari no es fa pesat de llegir. A part de l'explicació de cada mite (divinitats, herois, monstres...) s'hi pot trobar, al final de cada entrada, referències a la influència que cadascun d'ells ha tingut en la llengua, la literatura, la música o el cinema. Bon llibre per tenir a mà i consultar de tant en tant.

El universo, los dioses, los hombres. Autor: Jean-Pierre Vernant. Traducció: Joaquín Jordá. Idioma: castellà. Publica: Círculo de Lectores. Obra cedida per: Editorial Anagrama. 2000. Potser el segon llibre que vaig llegir sobre mitologia, i d'això ja en fa vint anys, així que no el recordo massa bé... Però sí recordo que em va resultar entretingut de llegir i molt interessant, explicat de manera molt amena i entenedora. Bon llibre per introduir-se en la mitologia clàssica.

Breviario de mitología clásica. Autor: Michael Köhlmeier. Traducció: Oliver Strunk. Idioma: castellà. Publica: Círculo de Lectores. Obra cedida per: Edhasa. 2005. Breviari sobre mitologia de tres volums, recollint les intervencions de l'autor a Ràdio Àustria, on feia divulgació de la mitologia clàssica. En ells s'expliquen diferents històries, de manera molt amena, sobre diferents mites. Llibres fàcils de llegir i molt entretinguts.

Mites. Autor: Stephen Fry. Traducció: Anna Llisterri. Idioma: catala. Publica: Ara Llibres. 2019. Un dels últims llibres sobre mitologia que he llegit, i el primer en català! Escrit per l'actor anglès Stephen Fry, de qui desconeixia aquesta faceta seva d'escriptor i amant dels mites, és un llibre entretingut, divertit i fàcil de llegir. Molt, molt i molt recomanable, sobretot per a aquelles persones que vulguin llegir mitologia en català, cosa que personalment trobo difícil ja que, la majoria de llibres (traduïts) sobre el tema són en castellà. Si voleu llegir un llibre sobre mitologia amb un punt d'humor anglès, llegiu-lo.

Greek Mythology: The Gods, Goddesses, and Heroes Handbook. Autora: Liv Albert. Il·lustracions: Sara Richard. Idioma: anglès. Publica: Adams Media. 2021. Durant la pandèmia una de les coses que he descobert ha estat el món dels podcasts. A casa la meva parella n'escolta de manera habitual, a part d'haver-ne conduït algun, però jo encara no n'havia escoltat cap. I resulta que hi ha coses molt interessants! Un dels podcasts als que m'he enganxat ha estat Let's Talk About Myths, Baby!, un podcast en anglès sobre mitologia conduït per la Liv Albert, autora del llibre. Amb humor, i des del feminisme, es revisen els mites grecs i és amb aquesta visió que està escrit també el llibre. Tot i ser en anglès s'entén prou bé, sobretot si s'està mínimament familiaritzada amb la mitologia, i és un bon llibre tant per introduir-se en la temàtica com per llegir els mites des d'una perspectiva diferent de la que ens hem acostumat (o ens han acostumat). Si busqueu un llibre entretingut de llegir sobre mitologia, aquest és una molt bona opció, diria que indispensable.

I fins aquí el recull de llibres sobre mitologia. Són llibres senzills de llegir, entretinguts i alguns, fins i tot, divertits. Per algú que mai ha llegit res sobre el tema crec que són una bona opció per començar a endinsar-se en aquest tema que, amb el temps, enganxa.

I vosaltres, heu llegit res sobre mitologia?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Resum de lectures: Juny

Resum de lectures: Febrer

Si t'ha agradat... t'agradarà...