Els meus imprescindibles: Cinema de Nadal

Ja tenim el Nadal a tocar!

No sé a vosaltres però a mi, en aquestes dates, m'encanta passar-me hores al sofà tapada amb una manta i bebent alguna beguda calenta veient, cada any, les mateixes pel·lícules de Nadal. Pot semblar avorrit i monòton, veure cada any el mateix, però sempre hi trobes alguna cosa que l'any anterior, i l'altre, t'havien passat per alt. Per altra banda, acostumen a ser comèdies romàntiques o pel·lícules amb final feliç, així que si tens un dia amb els ànims sota mínims aquests pugen una miqueta.

Així que si teniu molts dies de festa i no sabeu què fer, aquí us deixo la llista de les meves imprescindibles per aquestes dates. Algunes són 100% nadalenques i d'altres potser no tant, però jo he trobat qualsevol excusa en la seva trama per veure-les cada any per aquestes dates.

Holiday (Vivir para gozar, 1938). Comèdia romàntica dirigida per George Cukor i protagonitzada per Katharine Hepburn i Cary Grant. No és una pel·lícula nadalenca 100%, però amb l'excusa que part de la seva acció té lloc la nit de Cap d'Any és una bona pel·lícula per veure durant aquestes dates. A part que sempre que la miro el meu ànim augmenta. Una imprescindible del tàndem Hepburn-Grant. 

Bachelor Mother (Mare per força, 1939). Comèdia romàntica dirigida per Garson Kanin i protagonitzada per Ginger Rogers, David Niven i Charles Coburn. La seva acció té lloc durant les festes de Nadal, amb Ginger Rogers com a dependenta del departament de joguines d'uns grans magatzems de Nova York. No pot ser més nadalenca. Una bona oportunitat per veure la vessant còmica de la Rogers, amb petita escena de ball inclosa. 

The Shop around the Corner (El bazar de las sorpresas, 1940). Comèdia romàntica dirigida per Ernst Lubitsch i protagonitzada per James Stewart, Margaret Sullavan i Frank Morgan. L'any 1998 es va filmar el seu remake: You've Got Mail (Tens un e-mail, 1998), que tot i agradar-me molt no té l'encant de l'original. Encantador en James Stewart, com sempre.

Meet Me in St. Louis (Cita en San Luis, 1944). Musical dirigit per Vincente Minnelli i protagonitzat per la gran Judy Garland (que està encantadora), la Margaret O'Brien (que està adorable) i la Mary Astor (que per a mi sempre serà la Sra. March). Inoblidable, sobretot per la cançó Have Yourself A Merry Little Christmas. Un clàssic dels musicals. La trobeu en subscripció a Filmin.

It's a Wonderful Life
(Que bonic que és viure, 1946). Dirigida per Frank Capra i protagonitzada per James Stewart i Donna Reed. La pel·lícula nadalenca per excel·lència, la que posen cada any a la tele. Cal dir res més d'aquest clàssic? Un clàssic del Nadal, i potser la pel·lícula més coneguda del director Frank Capra. Compta amb versió colorejada, per si a algú no li agraden les pel·lícules en blanc i negre. La trobeu en subscripció a Filmin i a Movistar+.

Miracle on 34th Street (De ilusión también se vive, 1947). Dirigida per George Seaton i protagonitzada per Maureen O'Hara, John Payne, Edmund Gwenn i una joveneta Natalie Wood. L'any 1994 es va rodar un remake que en castellà va ser traduït com a Milagro en la ciudad. Per mi, aquesta és la pel·lícula del Nadal: crec que no hi ha cap any en què no l'hagi vist. Imprescindible per aquestes dates. Un altre clàssic que compta amb versió colorejada. La trobeu en subscripció a Disney+.

The Bishop's Wife
(La mujer del obispo, 1947).
Comèdia dirigida per Henry Coster i protagonitzada per Cary Grant, Loretta Young i David Niven. Encantadora. Des de què la vaig veure per primera vegada ha passat a formar part de les meves imprescindibles per veure durant aquestes festes. La trobeu en subscripció a Filmin i Prime Video.

Little Women (Donetes, 1949). Drama dirigit per Mervyn LeRoy i protagonitzada per Janet Leigh, June Allyson, Elizabeth Taylor, Margaret O'Brien, Peter Lawford i Mary Astor. Aquesta és la meva versió preferida del clàssic de la Louisa May Alcott (hi ha una versió prèvia del 1933, dirigida per George Cukor i protagonitzada per la Katharine Hepburn; una del 1994 protagonitzada per la Winona Ryder i que a mi és la que menys m'agrada; i la versió més actual fins a la data, la del 2019). D'aquelles pel·lícules que no són nadalenques de per si, però la seva acció comença precisament durant aquestes festes, així que és una bona excusa per veure-la durant aquests dies. Això sí, amb mocadors a prop. La trobeu en subscripció a Movistar+.

The Apartment
(L'apartament, 1960).
Comèdia dramàtica dirigida per Billy Wilder i protagonitzada per Jack Lemmon, Shirley MacLaine i Fred MacMurray. Abans que Mad Men ens ensenyés com eren les festes de Nadal a les empreses americanes als anys 50-60, el Sr. Wilder ja ens ho havia ensenyat en aquesta pel·lícula. El meu germà intenta veure-la cada Cap d'Any, i jo també. Imprescindible, no només per Nadal, sinó per a qualsevol dia de l'any. La trobeu en subscripció a Filmin.

When Harry Met Sally (Quan en Harry va trobar la Sally, 1989). Comèdia romàntica dels 80 recordada, sobretot, per l'escena en què en plena cafeteria la Meg Ryan fingeix un orgasme davant d'un avergonyit Billy Crystal. Igual que moltes de les pel·lícules abans comentades no és una "pel·li" de Nadal en el sentit més estricte de la paraula, però hi ha neu, arbres de Nadal i una festa de Cap d'Any, si això no és l'excusa perfecta per gaudir d'aquesta comèdia romàntica cada Nadal jo no en sé trobar una de millor... Una altra de les pel·lícules que podeu trobar en subscripció a la plataforma Filmin.

While You Were Sleeping (Mentre dormies, 1995). Comèdia romàntica dels 90. Aquesta va convertir-se en una imprescindible del meu Nadal després d'haver-la revisat farà uns anys. L'havia vist feia temps i no tenia clar quin record en guardava, però quan la vaig tornar a veure vaig tenir clar que necessitava veure-la cada any. La trobeu en subscripció a Disney+.

Love Actually (2003). La primera vegada que vaig veure aquesta Comèdia romàntica nadalenca vaig pensar que estava bé, però que tampoc "matava". La segona em va enamorar. Ara ja he perdut el compte de les vegades que l'he vist. La trobareu en subscripció a Netflix i Prime Video

Hi ha moltes més pel·lícules nadalenques, o amb trames que són l'excusa perfecta per veure durant aquests dies, però aquestes són les meves imprescindibles, aquelles que procuro veure cada any (encara que em pugui costar el divorci...). 

I vosaltres, teniu alguna pel·lícula que us agradi veure per Nadal?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Resum de lectures: Juny

Resum de lectures: Febrer

Si t'ha agradat... t'agradarà...